Podłogowe systemy ogrzewania są bardzo popularne. Z pewnością nikogo nie trzeba przekonywać, że ich montaż może przynieść liczne zalety, w tym przede wszystkim wysoki komfort użytkowania. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że instalacje grzewcze działające na podobnej zasadzie można wykorzystać także na zewnątrz. Jak przebiega montaż systemów przeciwoblodzeniowych i czy warto się nimi zainteresować?
Zewnętrzne systemy ogrzewania – co to takiego?
Systemy ogrzewania stosowane na zewnątrz mają na celu ochronę wybranej powierzchni przed zaleganiem śniegu i lodu. Można je wykorzystywać w różnych miejscach – od prywatnych posesji, po duże obiekty inżynieryjne, takie jak mosty.
Najczęściej systemy przeciwoblodzeniowe instaluje się:
- na schodach zewnętrznych,
- na podjazdach,
- na chodnikach,
- w rynnach.
Korzyści z montażu systemu ogrzewania w wymienionych miejscach są spore. Przede wszystkim użytkownicy nie muszą dbać o regularne odśnieżanie i usuwanie lodu z newralgicznych miejsc na posesji. Sucha powierzchnia zapewnia bezpieczeństwo osobom, które się po niej poruszają, a także ułatwia manewrowanie pojazdami, nawet podczas bardzo niskich temperatur i obfitych opadów śniegu.
Wiele zalet ma także montaż systemu ogrzewania w rynnach. Dzięki jego zastosowaniu w rurach nie gromadzi się lód, który może uszkodzić orynnowanie, a także znika problem powstawania niebezpiecznych sopli i nawisów śnieżnych. Dlatego właśnie instalacje przeciwoblodzeniowe cieszą się coraz większą popularnością nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale także wśród zarządców nieruchomości mieszkalnych i użytkowych.
Regularne usuwanie lodu z rynien, które znajdują się wiele metrów nad ziemią, może być uciążliwe i kosztowne. System ogrzewania, który sprawia, że orynnowanie jest zawsze suche i drożne, jest zatem opcją wpływającą pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników, a przy tym pozwalającą zaoszczędzić wydatki na obsługę budynku.
Systemu ogrzewania na zewnątrz – jak działa?
Systemy ogrzewania, które instaluje się na podjazdach czy chodnikach, działają na podobnej zasadzie do ogrzewania podłogowego. Do ich funkcjonowania niezbędna jest energia elektryczna, która zasila kable grzewcze. Do poprawnego działania instalacji zwykle potrzebne jest napięcie 230 lub 400 V. Mata grzejna lub kable grzewcze (w zależności od wybranego typu systemu) nagrzewają się do około 60 °C.
Takie elementy można układać między innymi pod:
- kostką brukową,
- asfaltem,
- betonem,
- terakotą,
- gresem.
Co istotne, nieco inaczej wygląda montaż systemu ogrzewania na schodach, a inaczej na płaskich powierzchniach, takich jak podjazdy czy chodniki. W pierwszym przypadku wykorzystuje się zwykle kable grzewcze. Schody są narażone na działanie niskiej temperatury nie tylko od góry, ale także z boków, dlatego niezbędne są przewody, które charakteryzują się większą wydajnością w stosunku do mat.
Na płaskich powierzchniach bardzo dobrze sprawdzają się maty grzejne. Ich układanie jest stosunkowo proste – rozwija się je z rolki w odpowiednim kierunku, a pomiędzy poszczególnymi pasami należy zachować określony odstęp. Jeśli zatem szukasz fachowców, którzy zajmą się montażem systemu ogrzewania w Tarnowie, stawiaj na firmy, które mają doświadczenie w takich zadaniach.
Jak przebiega montaż systemu ogrzewania?
Montaż systemu ogrzewania można przeprowadzać w nowopowstających domach, ale także w tych, które już są użytkowane. Do przeprowadzenia prac warto zaangażować doświadczonych wykonawców. Wybierając taką firmę jak NOWBUD z Tarnowa, która oprócz montażu systemu ogrzewania zajmuje się również systemami klimatyzacji i rekuperacji, masz pewność, że zlecasz usługę ekspertom.
Kable grzewcze na schodach układa się wzdłuż stopni, zachowując stały odstęp pomiędzy poszczególnymi odcinkami. Kładzie się je bezpośrednio na powierzchni, stabilizując taśmą montażową. Następnie instalację zalewa się wylewką betonową o grubości około 2-5 cm. Na tak przygotowanej konstrukcji można układać gres, terakotę lub inny materiał wykończeniowy.
Nieco inaczej wygląda układanie mat grzewczych na podjeździe. Gotowe elementy rozwija się na całej powierzchni, zachowując wymagany odstęp pomiędzy poszczególnymi fragmentami. Należy pamiętać o tym, by na zewnątrz pozostawić końcówki, które zostaną podpięte do źródła zasilania. Na matach układa się właściwe pokrycie podjazdu, na przykład kostkę brukową lub asfalt.